Categories
Mennesker Mindfulness

Hva har mindfulness med jobben din å gjøre?

Du har sikkert hørt snakk om det, sett en video om det på YouTube, eller lest om det i Dagens Næringsliv, Ukeavisen Ledelse eller Aftenposten Jobb? Kanskje har HR avdelingen hos dere begynt å snakke om det også? Om hva da, lurer du kanskje?

Jeg tenker på mindfulness. Dette engelske ordet som ikke er umiddelbart lett å forstå, men som sniker seg inn i språket vårt og på fremtidsrettede arbeidsplasser rundt omkring. Hva er egentlig mindfulness? Er det viktig? Har det noe med jobben din å gjøre? La oss ta ett spørsmål om gangen.

Hva er mindfulness?
Mindfulness – eller oppmerksomt nærvær som det ofte kalles på norsk – handler om å leve i øyeblikket med oppmerksomhet på det du opplever her og nå, uten å være vurderende eller dømmende i forhold til det du opplever.

Jon Kabat-Zinn er en av de mest kjente lærerne av mindfulness. Han er også grunnlegger av The Mindfulness-Based Stress Reduction program ved University of Massachusetts Medical Center. Kabat-Zinn definerer mindfulness på følgende måte:

“Mindfulness means paying attention in a particular way;

On purpose,
in the present moment,
and nonjudgmentally.”

Mindfulness handler altså om å være oppmerksom med vilje. Derfor liker jeg også å kalle det bevisst tilstedeværelse (tilstedeværelse handler om oppmerksomhet). Du kan enkelt lære deg teknikker og øvelser som du kan bruke når som helst og hvor som helst når du ønsker å være bevisst til stede, eller mindful. Det er effektivt, og det vil forandre livet ditt.

Er det viktig?
Det korte svaret er JA!
Når vi er oppmerksomme på det som er her og nå kan vi leve livet mens det skjer. Nå, og bare nå, i øyeblikket kan du erfare, nyte, glede deg, føle, tenke og LEVE. Alt annet enn nå blir enten minner eller drømmer. De er også fine å ha, men de er ikke livet selv. For eksempel kan du ikke lenger nyte smaken av et søtt jordbær når bæret er spist opp. Det må du gjøre mens du spiser det. Og du kan ikke kjenne på de intense følelsene som oppstår når ditt første barn blir født, før det skjer.

Å leve livet her og nå gir større følelse av lykke, bedre balanse i livet og det er vitenskapelig påvist at det påvirker vår helse positivt, blant annet gjennom redusert stress. Å leve med oppmerksomt nærvær gir deg livskraft og glede.

Hva har mindfulness med jobben å gjøre?
Når du har din oppmerksomhet bevisst rettet mot det som skjer i øyeblikket øker både effektiviteten og kvaliteten på det du gjør. Vi tror ofte at vi er effektive når vi gjør flere ting på en gang (multi-tasking), men det er vi egentlig ikke (bortsett fra kanskje for helt enkle oppgaver som du gjør på automatikk).

Hjernen kan bare ha oppmerksomhet på én ting av gangen. Gjør du flere ting samtidig vil oppmerksomheten skifte mellom de forskjellige oppgavene i raskt tempo. Dette reduserer fokuset og kvaliteten på din utførelse av oppgaven. Resultatet kan være at ting tar lenger tid, må gjøres om igjen, ikke blir optimalt utført og du blir stresset.

Det å være virkelig til stede i øyeblikket forbedrer også vår kommunikasjon og våre relasjoner dramatisk. Derfor er anerkjennende kommunikasjon og lederskap basert på oppmerksomt nærvær det viktigste jeg lærer bort.

Å møte verden med bevisst tilstedeværelse endrer din opplevelse av balanse, og det endrer andre menneskers opplevelse av deg som venn, partner, forelder, kollega eller leder.

Dersom du vil vite mer og ønsker raske teknikker for hvordan du kan innarbeide mindfulness som en måte å møte verden på, vil jeg anbefale deg å gå på et kurs som hjelper deg i gang.

Lykke til – og ha et fint nå!


Aktuelle linker

Likte du denne artikkelen?
Del den med dine venner på sosiale medier og hjelp oss å spre budskapet. Takk!

By Geir H. Hagberg

Jeg er opptatt av nærvær og anerkjennende kommunikasjon i relasjoner. For tiden underviser jeg i dialog og konflikthåndtering som frivillig kursholder i Oslo Røde Kors, ved siden av jobben min i Norges KFUK-KFUM-speidere.

Jeg er grunnlegger av LeveBevisst.no og ansvarlig for innholdet her.

One reply on “Hva har mindfulness med jobben din å gjøre?”

Interessant tema Geir.
Dette er vesentlig å ha oppmerksomhet på for å skape en god lederkultur, og bidra til et engasjerende arbeidsmiljø. Det er lett å kjenne seg igjen i å tenke på alt annet, mens man prøver å være tilstede.

Bli med i dialogen! Legg igjen din kommentar her.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.