• Forsiden
  • Øvelser & Tips
  • Artikler
    • Mennesker
    • Mindfulness
    • Planeten vår
    • Ny økonomi
    • Samfunn i endring
    • Utvalgte artikler
  • Mer inspirasjon
    • Filmer
    • Litteratur
    • Lenker
  • Forsiden
  • Om oss
  • Kontakt oss
  • Arkiv

LeveBevisst.no

Inspirerende idéer. Praktiske handlinger.

  • Forsiden
  • Øvelser & Tips
  • Artikler
    • Mennesker
    • Mindfulness
    • Planeten vår
    • Ny økonomi
    • Samfunn i endring
    • Utvalgte artikler
  • Mer inspirasjon
    • Filmer
    • Litteratur
    • Lenker
  • Mennesker
  • Mindfulness
  • Planeten vår
  • Ny økonomi
  • Samfunn i endring
You are here :Home Ny økonomi Tenk om bærekraft var noe vi gikk for 100% nå! IKEA gjør det.

Tenk om bærekraft var noe vi gikk for 100% nå! IKEA gjør det.

29/10/2013 by Geir H. Hagberg 2 Comments

IKEA har montert mer enn 300 000 solcellepaneler på sine bygninger verden over.

IKEA har montert mer enn 300 000 solcellepaneler på sine bygninger verden over. Se video om deres satsing på bærekraft nederst i artikkelen.

Hvis du har vært innom et IKEA varehus i løpet av de siste årene har du sikkert fått med deg “den uendelige listen” til IKEA. Det er en liste over store og små forbedringer IKEA gjør for at deres virksomhet skal bli stadig mer bærekraftig. Kontinuerlig forbedring er ett av mange prinsipper som de fleste chartere og handlingsprogrammer innenfor bærekraft er enige om.

Sitat av Steven HowardBærekraft (engelsk: sustainability) er et begrep som brukes for å karakterisere økonomiske, sosiale, institusjonelle og miljømessige sider ved menneskelige samfunn (ref. Wikipedia). Å ta bærekraft på alvor er et nødvendig samfunnsansvar for oss alle.

Dette samfunnsansvaret tar IKEA på alvor. De går for det 100%, i motsetning til alt for mange andre bedrifter og virksomheter som går mer eller mindre halvhjertet inn for det, slik jeg opplever det.

I mange tilfeller kan det virke som bedrifter fortsatt ser på samfunnsansvar (CSR, Corporate Social Responsibility) som et ad-on til deres egentlige formål – å tjene mest mulig penger koste hva det koste vil (ofte omtalt som “maximising shareholders value”).

Forbrukere derimot reagerer ofte positivt på bedrifter som bryr seg om mer enn å tjene penger. Så mye har bedriftene skjønt. Sitat av Steve HowardMen det holder ikke å skaffe seg et par CSR prosjekter og snakke pent om miljø som en del av markedsføringsstrategien, mens den egentlige hensikten om å øke profitten fortsatt styrer både strategien og kulturen i selskapet. Da blir det ikke autentisk, og heller ikke bærekraftig.

Jeg tror vi er nødt til å få flere selskaper som IKEA som snur det hele rundt og ser at hensikten til en hver virksomhet må være å tjene fellesskapet og bedriften på best mulig måte gjennom å gi samfunnet noe det trenger nå og samtidig ta sin del av ansvaret for fremtiden ved å etterstrebe en positiv påvirkning på mennesker og miljø.

Det korresponderer også med Brundtlandkommisjonens rapport fra 1987 som definerer bærekraftig utvikling (sustainable development) som «en utvikling som imøtekommer behovene til dagens generasjon uten å redusere mulighetene for kommende generasjoner til å dekke sine behov».

Hva om det å tjene mye penger heller kunne være et ad-on til en høyere hensikt, en slags bonus for å gjøre ting riktig, og ikke motsatt? Forstå meg rett. Det å tjene penger er en del av det å drive bærekraftig. Å drive en virksomhet for kreditors regning er uetisk, og ikke bærekraftig. Men det er når det å tjene mye penger for pengenes skyld overskygger en høyere hensikt som tjener fellesskapet, at jeg mener det blir galt. Og der opplever jeg at mange bedrifter er i dag. Det holder ikke lenger.

Jeg er overbevist om at det er nettopp de virksomhetene som forfølger en høyere hensikt om å etterlate et positivt avtrykk i verden som også kommer til å tjene mest penger. Og slik bør det være.

En virksomhets samfunnsansvar og engasjement for bærekraft må være autentisk, helhjertet og integrert i hele virksomhetens kultur, strategi og drift. Det holder ikke lenger med CSR som et halvhjertet ad-on til grådighetens profitt-jag. Vi må våge å gå for bærekraft 100%.

Er du leder i posisjon? Lær av IKEA. Se TED-foredraget nedenfor og bli inspirert.

 

Å dele er å bry seg!

  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on LinkedIn (Opens in new window)
  • Click to share on Google+ (Opens in new window)
  • Click to email this to a friend (Opens in new window)
  • More
  • Click to print (Opens in new window)
  • Click to share on Pinterest (Opens in new window)
  • Click to share on Tumblr (Opens in new window)

Filed Under: Ny økonomi, Planeten vår, Samfunn i endring Tagged With: natur & miljø, næringsliv, samfunnsansvar, økologi

About Geir H. Hagberg

Jeg er opptatt av nærvær og anerkjennende kommunikasjon i relasjoner. For tiden underviser jeg i dialog og konflikthåndtering som frivillig kursholder i Oslo Røde Kors, ved siden av jobben min i Norges KFUK-KFUM-speidere.

Jeg er grunnlegger av LeveBevisst.no og ansvarlig for innholdet her.

« Knask eller knep? – eller kanskje ikke! Her er en alternativ feiring av Halloween.
The Story of the Three Seeds – og menneskets reise mot separasjon. »

Comments

  1. Jan Petter Hagberg says

    30/10/2013 at 10:33

    Forslag til mere litteratur her vil være boken “Collapse – how Societies Choose to Fail or Survive”. Veldig lærerik bok om historiske samfunn, men også om de feilene vi gjør i tiden vi lever i nå. Spørsmålet er om vi kan lære av dem. Det kan vi, men er vi villige til å betale prisen siden det er kommende generasjoner som får gevinsten og ikke vi?

    Reply
    • Geir H. Hagberg says

      30/10/2013 at 18:32

      Takk for boktips Jan Petter. Her er link til boken på Amazon for den som er interessert: http://www.amazon.com/Collapse-Societies-Succeed-Revised-Edition/dp/0143117009

      Det er ingen tvil om at vi gjør mange feil i dag, og at vi kan lære av dem. Men når du spør “er vi villige til å betale prisen siden det er kommende generasjoner som får gevinsten og ikke vi?” blir jeg nesten lei meg.

      For meg blir det veldig egoistisk å ikke unne mine barn, barnebarn og oldebarn gleden av å leve under like gode forhold som jeg selv gjør. Faktum er jo at vi i dag sender “regningen” (og ikke gevinsten) for vår levestandard og livsstil til kommende generasjoner, og det uten at det later til å bekymre oss i alt for stor grad. Det store spørsmålet for meg er derfor: Hvor lenge har vi tenkt til å holde på med det?

      Les gjerne CICEROs siste utgave av magasinet KLIMA om den siste klimarapporten fra FNs klimapanel her: http://www.cicero.uio.no/klima/13/5/klima13-05.pdf

      Reply

Leave a Reply to Geir H. Hagberg Cancel reply

Søk på LeveBevisst.no

– annonse –

Mest leste siste døgn

  • Meditasjoner og øvelser i mindfulness
  • Rens deg selv for negativ energi!
  • Fire aspekter av tilstedeværelse
  • Levende helse - på sporet av nøkkelen
  • Hel ved - om ekte folk og vedfyringens sjel

Velg etter tema

Copyright © 2019 - LeveBevisst.no | design by WPStuffs

loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.